Selasa, 27 September 2011

"Disatu masa kita akan kembali bersatu dan teguh”.


"Berpantang maut sebelum ajal".tegas dan bersemangat,itulah dia,Yang Dipertua Pertubuhan Seni Silat Pusaka Gayong Malaysia(PSSPGM),Dato' Raja Abd Majid Raja Mat Isa.Beliau yang kini berusia 72 tahun merupakan pengasas kepada pertubuhan itu yang pada hari ini mempunyai hampir 1 juta ahli dengan beratus gelangangnya berada di serata malaysia,Singapura,Indonesia dan ramai yang tidak mengetahui pertubuhan ini juga mempunyai gelangang di Amerika Syarikat. 

Gelanggang utama atau juga lebih dikenali sebagai Gelangang Pusat terletak di Kampung Guar nenas,Gurun kedah.Gelangang ini merupakan pusat latihan tertinggi PSSPGM dimana ahli-ahli yang berguru di gelangang lain juga akan datang ke sini untuk menamatkan perguruan.






Diceritakan bahawa' Gayong',adalah nama seorang hulubalang melayu yang teragong.Beliau berpegang teguh pada amanah dan perintah Allah.Seterusnya melahirkan  seni  gayong.


Seni gayong tujuh hulubalang,Kisah 7 hulubalang adik-beradik belayar di lautan tujuh.Mereka berpantun ditengah lautan,”Pecah gayong didalam dulang,dulang hanyut di lautan tujuh,Perpecahan gayong perpecahan sayang,disatu masa kita akan kembali bersatu dan teguh”.



Mereka berpecah di seluruh tanah besar melayu.Hulubalang tersebut adalah Daeng Jalan,Daeng Celak,Daeng Merewak,Daeng mempawah,Daeng Telani,Daeng Pelonggi dan Daeng Kuning.Pada 1511 Masihi,Portugis telah berjaya menawan Melaka,menyebabkan sultan Mahmud serta pengikutnya terpaksa melarikan diri masuk kedalam hutan.Semasa didalam hutan,mereka telah bertempur dengan Portugis mengunakan batang kayu,buluh,rotan dan lain-lain lagi.Berperang dengan senjata ini dinamakan ‘Bergayong’.Dari sinilah gayong tercipta.Pada zaman tersebut,ada seorang pemuda yang bernama Gayong yang tinggal berhampiran dengan hutan.Kerja sehariannya ialah mengumpul hasil hutan seperti damar,rotan,sarang burung dan lain-lain lagi.Semasa didalam hutan Gayong gemar melihat  haiwan-haiwan seperti  musang,ayam,harimau dan haiwan lain mempertahankan diri mereka daripada musuh yang menyerang.Dari situ,Gayong telah mengaplikasikan gerakan haiwan-haiwan itu lalu terciptalah seni gayong.

Kewujudan Gayong Di Malaysia,
Seni gayong ditubuhkan pada tahun 1983 oleh Dato’Daeng Uda Mohammad Hashim bersama anak-anaknya iaitu Daeng Meor abd Aziz dan Daeng Meor Abd Rahman(Pak Guru Dato’ Meor Abd Rahman)Berpusat di Ayer Kuning,Taiping,Perak.Dato’ Meor abd Rahman merupakan keturunan salah seorang Bugis 7 bersaudara(Daeng Kuning atau Panglima Hitam).Panglima Hitam merupakan moyang kepada Dato’ Meor.Beliau mempelajari seni silat ini dari  daripada datukya iaitu Syed Zainal samasa berusia 11 tahun(1928).semasa muda,beliau banyak menghabiskan masa dengan menjelajah ke seluruh Tanah Melayu terutamanya di sempadan siam.semasa berumur 19 tahun,beliau telah mempertontonkan kebolehannya dalam bersilat.Beliau diberi gelaran ‘Panglima Sendo’ oleh sultan perak.Pada bulan April 1957 Abd Majid Mat Isa menyertai seni silat gayong.Berlatih dengan 'Guru Latih' Ismail Mansor selama setahun.Pada tahun 1959,Dato’ Meor Abd  Rahman bersama Dato’ Onn Jaafar dan ketua-ketua seni silat gayong Singapura dan johor membuat lawatan ke Kedah dan membawa Abd Majid Mat Isa ke singapura untuk menjalani latihan selama setahun di Pusat Latihan Seni Silat Gayong Singapura.Pada tahun 1960’Abd Majid Mat Isa dilantik menjadi Guru Latih,seterusnya menjadi 'Guru Latih' di Kedah,Perlis dan Pulau Pinang.Pada tahun 1963 Pertubuhan Seni Silat Gayong Malaysia didaftarkan  dan diluluskan dengan nombor pendaftaran 361 di Johor Bahru atas nama Dato’ Onn Jaafar.Pada Ogos 1977,Abd Majid Mat Isa telah dipecat daripada menjadi Guru Latih Tertinggi oleh Dato’ Meor.”Disebabkan fitnah,gila kuasa,gila pangkat dan inginkan kemewahan,ada antara guru latih yang tidak beramanah telah membuat fitnah kepada saya” katanya.


Pada April 1978,Pertubuhan Seni silat Pusaka Gayong Malaysia ditubuhkan dengan nombor pendaftaran 1756.Pada mulanya hanya 6 cawanagan ditubuhkan iaitu 5 di Kedah dan 1 di Perlis dengan ahli seramai 200 orang.Pertubuhan ini bergerak dengan baik hingga sekarang.



Pada hari ahad(25/9/2011)yang lalu,Pertubuhan ini telah mengadakan 'Majlis Raya Merdeka Pusaka Gayong' yang dianjurkan oleh 'Belia Panji Lekir', iaitu satu kumpulan yang diketuai anak kelima Dato' Raja Abd Majid iaitu Sham Putra atau lebih dikenali sebagai Lekir dikalangan penuntut.

YBhg. Dato'Hj.Tajul Urus Mat Zain bersama Penyelaras Parlimen Jerai,YBhg. Dato'Suhaimi Abdullah yang merupakan 'Penasihat Waris-Waris Beradad' kepada PSSPGM dan juga Ketua UMNO Bahagian Kuala Kedah,YBhg.Dato' Latt Shariman Bin Abdullah telah menghadiri majlis tersebut sebagai tetamu kehormat.Turut serta ADUN Gurun,Yb. Dr. Leong Yong Kong,Mantan ADUN Bukit Selambau,Dato' V.Saravanan serta beberapa kenamaan  lain termasuk vvip dari PSSPGM sendiri.

YBhg.Dato' Hj. Tajul Urus

YBhg.Dato' Suhaimi Abdullah


Bersama YBhg.Dato' Latt Shariman

Majlis itu dimeriahkan dengan pertunjukan silat pelbagai kategori oleh penuntut yang memukau mata penonton yang semakin lama semakin ramai memenuhi kawasan gelanggang.Antara pertunjukan menarik adalah pertunjukan tempur parang.


Adik Saiful Imran,baru pulang dari sarawak kerana menyertai pertandingan  silat sekolah-sekolah peringkat kebangsaann.


"Kalau kail panjang sejengkal,lautan dalam jangan diduga."


Lemang,antara juadah disediakan.


    **Pertubuhan Seni Silat Pusaka Gayong Malaysia (PSSPGM) lahir daripada kata sepakat anak-anak Gayong Kedah Darulaman yang mana tidak mempunyai pilihan selain mendaftar pertubuhan silat ini pada tahun 1978 setelah kewibawaan Guru Kanan(Tertinggi) Gayong Malaysia pada masa itu, Cikgu Abdul Majid bin Mat Isa telah difitnah mengarahkan suatu kutipan bayaran dari setiap anak-anak Gayong negeri Kedah, Pahang, Selangor dan Negeri Sembilan dengan menggunakan nama Allahyarham Dato' Mahaguru. Dalang yang menyebar fitnah tersebut terdiri daripada bekas-bekas anak murid Cikgu Abdul Majid sendiri. Dato' Meor Abdul Rahman selaku Mahaguru Gayong Malaysia merestui PSSPGM malah pernah menyatakan bahawa sekiranya ingin belajar lebih lanjut bolehlah ke Gurun (gelanggang pusat PSSPGM). Ini kerana keseluruhan silibus Gayong berdasarkan ilmu yang diperolehi daripada Dato' Meor Abd. Rahman adalah disusun dan ditambah oleh pihak Cikgu Abd Majid Mat Isa (Guru Utama PSSPGM) dan Cikgu Awang Daud (Gurulatih Kanan PSSPGM).


Namun, yang benar tetap terbela atas dasar berani kerana benar. Atas dasar tersebut, hubungan pihak sesama Gayong tidak pernah putus walaupun berbeza pentadbirannya. Malah kebanyakan gelanggang Gayong membuka latihannya kepada ahli Gayong yang bukan di bawah naungan yang sama. Ini jelas menunjukkan bahawa perpecahan Gayong sememangnya suatu perpecahan sayang.
Yang benar akan dipelihara Tuhan, yang bersalah lambat laun menerima balasan. Bagi anak-anak Pusaka Gayong, peristiwa itu membangkitkan kesedaran agar tidak berulang buat kali kedua. 33 tahun berlalu, Pusaka Gayong tetap berdiri gagah di atas kaki sendiri dan kini mempunyai cawangan di seluruh Malaysia samada bergelanggang di kampung, masjid, sekolah dan termasuk di Institut Pengajian Tinggi. Sumbangan PSSPGM kepada perkembangan silat di Malaysia sememangnya tidak dapat dinafikan malah banyak kali memenangi anugerah-anugerah dan pingat di peringkat antarabangsa.  
 "Saya tetap menganggap peristiwa pemecatan saya dari Pertubuhan Silat Seni Gayong Malaysia sebagai suratan takdir. Tidak perlu saya sebut nama dalang yang sengaja menconteng arang di muka saya. Walaupun begitu hubungan saya dengan Mahaguru Dato' Meor Abdul Rahman tetap mesra. Pusaka Gayong bukan hak saya atau negeri Kedah tapi hak keturunan bangsa Melayu yang dipusakai dari pahlawan Melayu dahulukala terutama(nya) keturunan Meor Abdul Aziz. Jasanya mengembangkan Silat Seni Gayong di negeri-negeri di bahagian Utara tetap dikenang hingga ke akhir hayat. Allahyarham juga membawa anak-anak Gayong Kedah ke Taiping untuk menerima ujian dan ijazah kebatinan daripada ayahandanya Daeng Uda Mohd.Hashim sambil dibantu oleh Mahaguru Dato' Meor Abdul Rahman." -Ayahnda Dato' Abd Majid Mat Isa
Sebagaimana dulu dan kini, kesemua pihak ketahui bahawa Pusaka Gayong bukanlah tertubuhnya kerana siapa mahukan kuasa atau menafikan hak Dato' Meor sebagaimana Gayong PASAK didaftarkan. Tetapi adalah cemburu dan dengki itu menjadi darah melayu. Sehingga kini, setiap kali Perlimau Tapak,adalah menjadi tradisi kami sumpah dan ikrar kami adalah sebagai Anak SILAT SENI GAYONG.. bukan Pusaka Gayong, Gayong Malaysia atau PASAK dan sebagainya. Ini kerana pihak kami tidak pernah menafikan bahawa keturunan Meor Abdul Aziz dan Meor Abdul Rahman sebagai pemegang hak Gayong atau Silat Sendi Harimau ini.

Tiada ulasan: