Selasa, 4 Oktober 2011

Akhir Sebuah Penantian..



Penantian lebih 10 tahun penduduk Taman Peruda,Sungai Petani untuk melihat sebuah masjid dibina di kawasan perumahan mereka  berakhir hari ini  apabila kerajaan pusat bersetuju memperuntukkan Rm 2.5 juta bagi membina masjid itu.

Masjid yang berkeluasan 1524 kaki persegi itu akan dibina dengan kos rm 3 juta termasuk Rm 500 ribu yang berjaya dikumpul oleh Jawatankuasa Pembinaan Masjid,mampu memuatkan sehingga 1500 jemaah pada satu-satu masa.

Majlis penyerahan surat setuju terima tender projek kepada kontraktor yang telah dilantik oleh Pejabat Pembangunan Negeri Kedah yang diadakan pada malam ini turut dihadiri Pegawai Kemajuan Negeri Kedah,Dato' Azmi B. Lateh serta Pengerusi Jawatankuasa Pembinaan Masjid Taman Peruda,Dato' Mad Jali B. Lateh bersama kira-kira 1000 penduduk kariah Taman Peruda.



Dato’ Mad Jali dalam ucapannya menyifatkan majlis penyerahan surat setuju terima tender pada malam ini sebagai satu titik sejarah yang amat besar bagi Taman Peruda kerana masjid yang bernilai Rm 3 juta ini telah diimpikan oleh penduduk Taman Peruda sejak kira-kira 12 tahun lalu.Menurutnya lagi penduduk awal di Taman Peruda telah membayangkan untuk membina masjid ini sejak begitu lama namun  hanya sejak 5 tahun kebelakangan ini pihak masjid telah menubuhkan pelbagai jawatankuasa termasuk jawatankuasa pembinaan masjid  dan jawatankuasa dana untuk mencari sumber kewangan bagi membina masjid ini.


"Alhamdulillah dengan sokongan Ybhg. Dato’ Hj. Tajul Urus selaku Penyelaras Parlimen Merbok, kita telah berjaya memungut wang samada dari dana tempatan dan Rm 2.5 juta atas kelulusan yang kita pergi jumpa sendiri pada Y.A.B Timbalan Perdana Menteri  Malaysia,Tan sri Hj.Muhyidin Hj.Mohd Yassin yang telah secara terus apabila kita membawa surat permohonan itu,meluluskan Rm 2.5 juta"katanya.



YBhg. Dato' Hj. Tajul Urus pula ketika ditemubual pihak media menyatakan kariah Masjid Taman Peruda akan melibatkan 3 buah surau iaitu surau Taman bandar Baru PKNK,surau Taman Peruda fasa 1 dan surau Taman Peruda fasa 2 dan tapak Masjid ini adalah terletak di Taman Peruda fasa 1.


Beliau juga menjelaskan,Taman Peruda adalah antara taman terawal di Sungai Petani yang mana sebelum ini terletak didalam kariah Masjid Kampung Raja sebelum dipisahkan dari kariah tersebut.Manakala bagi tahun ini pula menurut Dato' Tajul lagi, Masjid Taman Peruda adalah yang ke 2 selepas Masjid Bandar Laguna Merbok yang penyerahan surat setuju terima tender pembinaannya diadakan pada bulan Ramadan lalu.Pada masa ini Masjid tersebut masih dalam pembinaan.


Tiada ulasan: