Isnin, 3 Oktober 2011

Majlis Sumbangan Jemaah Haji.


 

"Saya meminta supaya tuan-tuan dan puan-puan mendoakan agar rakyat negara kita yang tercinta ini dapat hidup aman makmur serta mendoakan supaya pemimpin negara diberi hidayah untuk memimpin umat dan dapat terus membela dan menegakkan serta memperkasakan syiar islam di Malaysia".


Demikian Permintaan Ybhg Dato' Hj. Tajul Urus Mat Zain kepada bakal jemaah haji semasa menyampaikan sumbangan untuk jemaah haji 2011 di masjid Sungai Lalang,Sungai Petani dimana seramai 170 orang bakal haji dari Parlimen Merbok hadir untuk bertemu serta menerima sedikit sumbangan daripada beliau.

Dalam sesi yang penuh kemesraan itu YBhg. Dato' juga turut berkongsi pengalaman beliau semasa berada di  Tanah Suci Mekah untuk menunaikan Ibadat Haji dan juga Umrah.Antara lain beliau berpesan supaya jemaah haji kerap minum air tanpa perlu menunggu dahaga. "Bagi saya yang berpengalaman 2-3 kali pergi tu,'ayaq' saya minum tak tunggu dahaga dah,minum saja".katanya.

Beliau juga berkata kunci utama kepada kesempurnaan ibadah haji adalah kesihatan maka itu jagalah kesihatan semasa berada di sana sambil memberitahu beberapa barang yang patut dibawa bagi menghadapi cuaca yang mungkin berbeza.

Walaupun haji diletakan sebagai rukun yang ke 5 dalam Rukun Islam,tetapi sebagai seorang islam kita rasa tidak sempurna jika kita tidak mengerjakan haji.Malah katanya lagi orang yang pergi haji pertama kali pun tidak akan puas hati dan kalau boleh nak pergi setiap tahun.Kegembiraan itu hanya orang yang telah pergi sahaja yang dapat merasa kerana itu,kita tidak perlu marah kepada mereka yang telah pun pergi haji tetapi masih mendaftar untuk pergi sekali lagi.


"Kita rasa pergi haji ni sekali pun dah cukup,tapi sebenarnya tidak,bagi orang yang ada kemampuan dia kira setiap tahun berebut nak pergi,cuma kuota yang diberi kepada negara kita oleh kerajaan Arab Saudi tidak mengizinkan kerana perlu memberi peluang kepada orang lain untuk pergi".ujarnya.

Beliau seterusnya mendoakan semoga bakal jemaah selamat pergi,selamat menyempurnakan ibadat haji dan selamat kembali.Beliau turut menekankan bahawa penting dalam menunaikan ibadah haji ini ialah keikhlasan kerana keikhlasan inilah yang akan menyempurnakan ibadah haji kita.



Sementara itu sebelum berada di majlis tersebut,YBhg. Dato Hj. Tajul Urus Mat Zain telah menghadiri majlis bacaan Yassin di masjid Al-Mutaqqin di Bujang.
Majlis bacaan Yassin itu turut disertai kira-kira 500 pelajar,waris serta guru dari Sekolah Menengah Kebangsaan Bujang.Seorang guru,Ustaz Mohd Asri berkata,majlis itu bertujuan mendoakan kejayaan para pelajar sekolah berkenaan yang bakal menghadapi peperiksaan PMR,SPM dan STPM tidak lama lagi.

Tiada ulasan: