Sabtu, 5 November 2011

Penyerahan Lembu Korban.



Dari Al-Barra, katanya; "Saya mendengar Nabi berkhutbah. Kata beliau: "Pekerjaan kita hari ini (10 Zulhijjah) ialah solat. Sesudah itu pulang dan menyembelih korban. Sesiapa yang berbuat demikian bererti telah menjalankan agama kita." (Sahih Muslim).

Sekolah,persatuan penduduk serta pasukan beruniform sekitar Parlimen Merbok bertuah apabila menerima lembu korban sempena Aidiladha esok.YBhg. Dato' Hj.Tajul Urus Mat Zain selaku penyelaras Parlimen Merbok hari ini menyerahkan sebanyak 40 ekor lembu untuk dikorbankan.Menurut Dato' Hj.Tajul Urus,pada tahun ini jumlah lembu yang disumbangkan adalah lebih banyak berbanding tahun lalu.Beliau menambah,daripada 40 ekor lembu tersebut ,2 ekor adalah sumbangan Pemuda UMNO Merbok,2 ekor sumbangan Ketua Penerangan UMNO merbok,(Dato' Zubir),2 lagi dari Jabatan Hal Ehwal Khas(JASA),3 ekor sumbangan peribadi beliau manakala selebihnya dari pejabat Penyelaras Parlimen.

"kita membuat pemilihan berdasarkan permohonan dan juga kawasan-kawasan yang susah,yang perlu kita sedekah,mereka akan membuat korban samada pada hari raya pertama,kedua atau ketiga",katanya.


Hadir sama wakil-wakil dari pihak penerima sumbangan tersebut.

Tiada ulasan: