Jumaat, 4 November 2011

Silat Selendang Merah.

'Pertubuhan Seni Silat Selendang Merah Ibu Pertiwi Kedah' malam ini mengadakan majlis perasmian gelanggang barunya di Amanjaya Zon Anggerik yang disempurnakan oleh YBhg. Dato Hj.Tajul Urus Mat Zain.Pertubuhan itu mempunyai 14 cawangan dengan gelanggang pusatnya terletak di Kampung Bukit Belah Batu Dua,jalan kuala ketil.


Yang Dipertua Pertubuhan Seni Silat Selendang Merah Wan Yahya Wan Chik berkata,gelanggang Amanjaya Zon Anggerik telah pun memulakan sesi latihan sejak Jun lalu namun tanpa peralatan serta bantuan dari mana-mana pihak.Mereka hanya berlatih di atas padang permainan yang diterangi cahaya pelita.Dengan bantuan pihak rukun tetangga (KRT) serta perhatian dari YBhg. Dato' Hj.Tajul Urus selaku penyelaras Parlimen Merbok,kini mereka dapat berlatih dibawah cahaya lampu kalimantang yang menerangi gelanggang baru yang berbumbung.


Dato' Hj.Tajul Urus dalam ucapannya berkata "sebagai penyelaras parlimen saya mengalu-alukan kegiatan sebegini di kawasan-kawasan taman perumahan supaya masa lapang kalangan belia dapat diisi dengan perkara yang berfaedah seperti silat dan sebagainya.

"Saya berpendapat bahawa selain kita belajar kaedah mempertahankan diri,tetapi yang lebih penting adalah disiplin untuk menjadikan kita seorang yang berjaya.Kalau kita belajar silat tanpa kita mematuhi disiplin silat,mungkin kita tidak boleh lagi berjaya dalam seni mempertahankan diri ini".


"Kerana itulah pemerhatian ibubapa selain dari soal pembelajaran di sekolah,pemerhatian kita kepada kegiatan-kegiatan di luar sekolah khususnya selepas mereka pulang ke rumah adalah perkara yang penting".

"Kalau semua pihak khususnya ibubapa memberi perhatian kepada anak-anak ini,saya mempunyai keyakinan bahawa mereka akan membesar sebagai orang yang memberi manfaat,yang akan berjasa bukan sahaja kepada keluarga mereka tetapi juga kepada bangsa dan negara" katanya.

Beliau turut menyatakan akan memberi perhatian kepada permohonan untuk mengadakan fasiliti sukan seperti gelanggang bola jaring dan gelanggang takraw yang dicadangkan oleh pengerusi KRT Mejar(B) Ibrahim Hashim.

Sebaik selesai merasmikan gelanggang tersebut,YBhg. Dato' turut membuat lawatan ke Bilik Gerakan SRS Zon Anggerik 9 untuk melihat  peralatan yang telah dibeli oleh Persatuan Penduduk yang sebelum ini menerima peruntukan RM10,000 bagi membeli keperluan serta melengkapkan peralatan termasuk khemah untuk kegunaan masyarakat setempat.




Tiada ulasan: