Jumaat, 21 Disember 2012

Isu semakin panas, bekas penyokong Pas tidak mahu terus memusuhi UMNO.


Ketika menjadi penyokong tegar Pas, kebencian terhadap UMNO meruap-ruap dan darahnya bagaikan menyirap apabila soal kebaikan UMNO dan kerajaan didengarinya.
Disebabkan taksub, dia juga membayangkan emosinya terganggu setiap apabila melihat bendera atau lambang UMNO dan Barisan Nasional (BN) di depan mata yang dianggapnya penghalang terhadap perjuangan jihad Pas untuk menegakkan sebuah negara Islam.
''Saya tidak boleh tengok. Ada ketikanya saya kerah budak-budak untuk membuangkan dan saya akan bergalang-ganti menghalang sebarang cubaan untuk menampal atau mengantung bendera atau lambang parti UMNO dan Barisan Nasional," ujarnya.
Hashim Deraman, 56, menceritakan Amanat Haji Hadi mengukuhkan sokongannya kepada Pas namun akhirnya dia beransur-ansur menyedari ikutan secara membuta-tuli itu suatu yang sia-sia berdasarkan pemerhatiannya terhadap tindak- tanduk para pemimpin Pas.

Apabila Pas semakin galak mempertahankan hubungannya dengan parti seperti DAP, Parti Sosialis Rakyat Malaysia (PSRM)dan Parti Keadilan Rakyat (PKR), dia mula berfikir apakah masih terpakai amanat itu yang menyentuh hubungan UMNO dengan parti-parti bukan Islam (MCA, MIC dan Gerakan).

Beliau mula mempersoalkan mengapa harus berterusan membenci UMNO dan penyokongnya yang menerima Islam sedangkan perjuangan Islam Pas semakin reda dan tindak tanduk pemimpinnya juga mula menampakkan mengejar kebendaan.
“Mengapa mereka masih terus memusuhi UMNO sedangkan (Pas) boleh begitu rapat dengan DAP yang jelas menolak  perjuangan ke arah negara Islam. Bagamana pula sikap kita sama ada ingin memilih calon bukan Islam DAP atau calon melayu dan Islam UMNO dalam Pilihan raya?,”
Beliau juga mengakui melihat Pas hanya lebih berperanan untuk membantu mengukuhkan DAP dan akan terus tunduk kepada rakan-rakannya dalam pakatan pembangkang, tidak nampak lagi perjuangan Islam dan jihad Pas.
Sementara itu, Ahli perlimen Kulim-Bandar Baharu, Datuk Zulkifli Noordin berkata, amanat Haji Hadi yang dikeluarkan 31 tahun lalu bukan sahaja telah memecah-belahkan umat Islam malah telah menyebabkan krisis akidah yang amat hebat.
Ekoran berpegang dengan amanat tersebut, ahli-ahli Pas memulau orang UMNO sehingga ke peringkat mengkafir.
“Itu belum dikira status mereka yang terkorban dalam peristiwa Memali apabila kesemua ahli Pas yang terkorban diangkat sebagai mati syahid kerana menentang polis di bawah kerajaan dibawah kerajaan UMNO dan Barisan Nasional (BN). Kesemua yang terkorban itu di kebumikan tanpa mandi dan dikafankan. Apakah hukumnya dan siapakah yang harus bertanggungjawab,”.
...
Sumber dipetik dari Utusan Malaysia hari ini, sila dapat Utusan untuk lebih banyak kupasan menarik.
 

 Klik gambar untuk baca tajuk diatas.

Tiada ulasan: