Salam. Saya baru sahaja mendapat balasan daripada King
Jason, insan yang bertanggungjawab dalam menyebarkan persepsi mengenai toll di
Thailand. Konon negara tersebut tidak langsung mempunyai toll.
Dan balasan yang diterima oleh saya, membalas segala hujah
saya mengenai jenis-jenis highway dan toll-toll di negara mereka, sungguh
membuatkan saya geleng kepala.
Kenyataan saya hanya dikerat separuh, sekadar pengenalan
sahaja, bukannya sepenuhnya seolah-olah seperti takut untuk mendedahkan
hujah-hujah saya.
Pertama kita ulas dulu mengenai gambar yang diangkat oleh
King Jason, konon katanya itu ialah gambar Shukumvit Road, kata mereka ialah
lebuh raya yang terpanjang di Thailand tetapi... Shukumvit Road tak sampai pun
1000 kilometer macam dalam gambar yang dikongsikan oleh King Jason. Hanya dalam
lingkungan 450 Kilo...
Ada lagi satu... Sebenarnya itu bukannya gambar Shukumvit
Road TETAPI gambar Bangkok-Chonburi Highway yang terkenal dalam mengecaj kadar
toll yang tinggi kepada rakyatnya sejak dibina pada tahun 1998.
Kita kembali dengan dakwaannya, yang pertama, King Jason
mengatakan bahawa tol di Thailand akan ditutup apabila modal membina toll
berjaya dikutip semula. Benarkah?
Boleh tak King Jason memberitahu saya mengenai Tol pertama
di Thailand yang dibina pada tahun 1981 kalau tak silap saya, yang masih belum
dimansuhkan?
Dan untuk pengetahuan King Jason, lebuhraya di Thailand
sangat teruk dengan jalan berlubang, menggunakan simen biasa untuk menurap
jalan dan sebagainya.
King Jason mempersoalkan kenapa Tol tidak ditutup di
Malaysia? Dia mengatakan kos untuk membuat jalan raya di Malaysia sudah
langsai, jadi apa gunanya TOL ini? Jom gelakkan sahabat kita ni. Hehehehehe...
(jangan kuat sangat, malu dia nanti)
Ada juga yang mempertikaikan Jalan di Thailand itu
panjang... memang padanlah depa buat Tol. Malaysia ni kecik jer. Ehhh, nanti
dulu ya sahabat, untuk pengetahuan anda, ada lebuhraya di Thailand yang
sepanjang 15 Kilometer pun ada Tol tau... :)
King Jason hanya bercakap mengenai Capex - Capital
Expenditure (Perbelanjaan Modal) tetapi tutup mata untuk bercakap mengenai Opex
- Operational Expenditure (Perbelanjaan Operasi).
Meh sini nak ajar awak pasal OPEX ya sahabat... berdasarkan
laporan kewangan yang dikeluarkan oleh PLUS tahun 2010, di bawah ialah serba
sedikit perbelanjaan pengurusan PLUS.
Direct Operating Cost (mungkin termasuk pekerja, elektrik,
minyak petrol, bahan/ alat untuk maintenance, etc): RM 991 Juta
General & Administration Cost: RM 79 Juta
Oleh itu jumlah OPEX PLUS pada tahun kewangan 2010 adalah
RM1.07 Billion. Jumlah ini memberikan gambaran bahawa dalam masa 10-20 tahun
sejak PLUS melengkapkan lebuhraya, kos operasinya melebihi dari jumlah kos asal
aset.
Jumlah yang dikira belum lagi mengambil kira kos memperbaiki
jalan yang rosak kerana kemalangan, kos mengurus rumah-rumah rehat yang
bercambah...
King Jason bercakap lagi bahawa penswastaan itu diwujudkan
untuk mengkayakan kroni? King Jason faham ke apa itu Dasar Penswastaan Negara?
Penswastaan di Malaysia membawa erti syarikat dan agensi
yang dulunya di bawa kerajaan telah diswastakan oleh kerajaan Malaysia. Dasar
ini diwujudkan untuk meningkatkan kecekapan agensi dan syarikat yang kurang
berdaya maju. Melalui dasar ini, kerajaan tidak perlu lagi meminjam wang dari
luar kerana pelabur sendiri akan melabur dalam syarikat yang diswastakan.
Lagi satu, kenapa King Jason tidak membuat perbandingan yang
adil? Kenapa King Jason tidak menyentuh mengenai Cukai Jalan di Thailand yang
merupakan yang tertinggi di Asia? Kenapa King Jason tak sentuh cukai jalan di
Malaysia yang terendah di Asia Tenggara?
Dan saya rasa tak adil membandingkan Lebuhraya Malaysia yang
merupakan yang terbaik di Asia selepas Jepun dan China dengan Thailand. Sudah
tentu kos pengurusan, kos pentadbiran, kos pembinaan tidak termasuk faedah
berbeza.
Kepada puak pembangkang, saya ada bukak Buku Jingga dan saya
mendapati bahawa PR begitu teruja untuk menghapuskan TOL. Sedangkan sistem TOL
di negara kita diadaptasikan daripada sistem tol di Jepun dan Amerika.
Bukankah konsesi lebihraya ada tarikh luput untuk tamat
kontrak? So bila kontrak dah tamat nanti, dah tentu tol akan terhapus. Sekarang
ni pun ada bayaran tol tinggi telah dihapus oleh kerajaan sebab kontrak konsesi
dah tamat. Hanya perlu bayar jumlah minimun bagi tujuan selenggara.
Negara-negara maju seperti Amerika Syarikat dan Jepun pun menggunakan cara yang
sama.
Ada yang mengatakan, guna sahaja Wang Petronas itu,
berbilion nak buat apa. Meh sini saya ketuk kepala anda. Pernah dengar
Belanjawan Negara bukan? Itu ialah ke mana duit petronas yang merupakan salah
satu daripada lubuk pendapatan negara pergi. Kita boleh tahu perbelanjaan kerajaan
dengan meneliti belanjawan-belanjawan tersebut. Buka aje arkib negara punya
laman web dan akan jumpa.
Lagi satu, semuanya nak guna duit Petronas. Pendidikan
percuma duit petronas, nak kasi wifi percuma kepada rakyat guna duit petronas.
Senang cerita, semua janji SYURGA pakatan nak guna duit Petronas, habis tu
Petronas nak guna duit apa? Duit cina mati?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan