Selasa, 19 Februari 2013

Haron Din Dimaki Kerana Tegah Guna Kalimah Allah Dalam Bible Versi Bahasa Melayu.



Timbalan Mursyidul Am Pas Dato’ Dr Haron Din mendedahkan bahawa beliau dimaki hamun oleh pihak tertentu apabila menentang penggunaan Kalimah Allah dalam Bible versi bahasa melayu seperti yang dibangkitkan DAP sebelum ini.

Dalam satu rakaman ceramah yang disiarkan di Youtube, pemimpin Pas itu Berkata, beliau sama sekali tidak akan bersetuju penggunaan Kalimah Allah dalam Bible versi bahasa melayu dan akan mempertahankan Kalimah Suci itu hingga akhir hayatnya.

Beliau berkata tindakan pihak tertentu dikalangan umat Islam yang menyokong penggunaan Kalimah Allah dalam Bible bagi menggantikan perkataan ‘God’ bermakna mereka merelakan Allah itu disyirikkan.

“Orang Islam masih ada yang menyokong, bila saya bertegas sikit, ada yang hantar sms (Khidmat Pesanan ringkas) maki saya..kata saya sempit fikiran, tidak faham situasi, tidak reti bahasa...tapi macam mana kita boleh terima (penggunaan Kalimah Allah dalam Bible).

“Apa tujuannya orang kristian hendak terjemahkan ‘God’ daripada Bible kepada Allah, dahulu pada 2008 bila timbul isu ini saya panggil wartawan datang kerumah, saya bawa Bible ketika itu ,saya bawaAl-Quran, dan saya kata saya tidak akan setuju.

“Kalau kita benarkan dan kita rela Allah diletakkan(diganti) dengan God, maknanya kita rela Allah itu disyirikkan,” katanya.

Dato’ Haron Din menjelaskan, beliau tidak akan rela sama sekali Allah dikufurkan semata-mata mahu meraih sokongan politik.

Isu penggunaan Kalimah Allah oleh bukan Islam dicetuskan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dalam perutusan sempena Krismas tahun lalu apabila beliau mendesak Kerajaan Persekutuan membenarkan Kalimah digunakan dalam Bible versi bahasa melayu.

Sementara itu, dalam satu kuliah agama disebuah Masjid di Taman Tun Dr. Ismail (TTDI) bulan lalu,Haron Din menjelaskan di dalam Al-Quran terkandung 3,000 Kalimah Allah dan sewajarnya ia menjadi hak eksklusif untuk kitab umat Islam.

Katanya, Allah tiada bandingan dan oleh kerana itu tidak boleh diterjemahkan untuk digunakan dalam kitab agama lain kerana ia tidak setanding dengan kekuasaan Allah.

Tiada ulasan: