Ahad, 11 Mac 2012

Masjid Baru RM1.8 Juta Dibina Di Sungkup Para.


BUKIT SELAMBAU - Penduduk Kampung Sungkup disini yang selama ini terpaksa bersesak di sebuah surau akan dapat menunaikan ibadah dengan lebih selesa apabila siapnya sebuah masjid di Kampung itu pada pertengahan tahun depan.

Masjid baru itu yang dibina dengan kos RM1.8 juta daripada peruntukkan kerajaan pusat, mampu menampung sehingga 1,500 jemaah dalam satu-satu masa.

Majlis Serah Surat Setuju Terima Tender projek pembinaan masjid berkenaan disempurnakan oleh Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Kedah Datuk Paduka Ahmad Bashah Md Hanipah hari ini.

Turut hadir Pengarah Pembangunan Negeri Kedah Datuk Azmi Lateh, Penyelaras Parlimen Merbok Dato’ Hj. Tajul Urus Mat Zain, bekas ADUN Tanjung Dawai Datuk Arzmi Abdul Hamid dan pemimpin masyarakat setempat.

Ahmad Bashah berkata pembinaan masjid itu dijangka siap pada bulan Jun tahun hadapan.

"Insyaallah pada tahun hadapan jemaah disini dan kawasan sekitar akan dapat menunaikan solat Jumaat dan solat hari raya di masjid baru ini",

"Ini merupakan satu lagi sumbangan kerajaan persekutuan dalam memberi keselesaan kepada rakyat," katanya.

Beliau juga berkata sepanjang tahun lepas kerajaan persekutuan telah memberi peruntukkan sebanyak RM30 juta bagi projek mempertingkatkan syiar agama Islam di Kedah termasuk pembinaan sembilan masjid baru, menaik taraf 24 masjid dan puluhan surau juga telah diperbaiki.Selain itu RM24 juta turut diperuntukkan bagi pembayaran pelbagai jenis elaun termasuk kepada imam dan pegawai masjid.




Tiada ulasan: